Usein kysytyt kysymykset
Millaisia suunnitteluperiaatteita hankkeelle on asetettu?
Hankkeen suunnitteluperiaatteet on laadittu kaavoittajan ja hankkeen kehittäjien yhteistyönä. Periaatteiden laatimisessa kuultiin laajasti asiaan liittyviä kaupungin eri viranomaistahoja. Alueen historiallinen ja kaupunkikuvallinen merkitys korostuu suunnitteluperiaatteissa, esimerkiksi tietyt säilytettävät kaupunkinäkymät sekä suunnittelualueen liittyminen ympäröiviin rakennuksiin on määritelty. Alueesta on tehty useita selvityksiä, jotka ovat suunnittelijoiden käytössä.
Voit tutustua tarkemmin hankkeen ja sen lähialueen suunnitteluperiaatteisiin oheisesta linkistä: 6284_1_suunnitteluperiaatteet_20200824.pdf
Mitä toimintoja alueen uudisrakennukseen on tulossa?
Alueen uudisrakentaminen on toiminnoiltaan liike-, toimi-, palvelu- ja kulttuuritilaa. Uudisrakentamisen ensimmäisten kerrosten (vähintään kaksi alinta kerrosta maantasosta lukien) tulee olla kaupan ja palveluiden tiloja, ja ylemmät kerrokset toimitilaa. Alueelle ei voi sijoittaa asumista tai pitkäaikaista majoitustoimintaa, mutta hotellitoiminta osana kokonaisuutta on mahdollinen.
Miksi alueelle tulee lisää toimitilaa? Onko sille kysyntää näinä aikoina?
Helsingin keskustan alueella on jatkuva kysyntä korkeatasoiselle toimitilalle. Keskustassa ei ole ollut mittavia toimitilahankkeita viime vuosina, sillä toimitilarakentaminen on keskittynyt pääasiassa ydinkeskustan ulkopuolelle. Elielin alue on julkisen liikenteen risteyskohta ja erittäin helposti saavutettava keskeinen paikka, jolle on taatusti kysyntää.
Mitä toimintoja katutasoon tulee?
Uudisrakentamisen ensimmäisten kerrosten (vähintään kaksi alinta kerrosta maantasosta lukien) tulee olla kaupan ja palveluiden tiloja.
Mitä uutta hanke tuo kaupunkilaisille?
Hankkeen on tarkoitus täydentää, eheyttää ja elävöittää Elielin- ja Asema-aukion kaupunkirakennetta huomioiden alueen arvokas ympäristö. Alueesta muodostuu viihtyisä ja elävä osa kävelykeskustaa osana laajempaa rautatieaseman seutua kehittävää kokonaisuutta. Hanke parantaa merkittävästi Helsingin keskustan jalankulkijamäärältään vilkkaimman kävely-ympäristön viihtyisyyttä, turvallisuutta ja yhteyksiä.
Säilyykö ravintola Vltavan rakennus?
Rakennuksen arvokkaita piirteitä ovat sen alkuperäiset säilyneet julkisivut etelässä ja lounaassa. Ensisijaisesti rakennus säilyy ennallaan, tai vaihtoehtoisesti sen arvokkaimmat osat säilytetään osana kokonaisratkaisua.
Kuinka korkeaa rakentamista alueelle suunnitellaan?
Alue ei ole varsinaisen korkean rakentamisen paikka, mutta se on yleiskaavassa määritelty keskustatoimintojen alueeksi ja ympäristöään tiiviimmäksi kaupunkirakenteeksi. Elielinaukiolla suurin sallittu korkeusasema on Postitalon räystäskorkeus.
Hankkeen on mainittu parantavan kaupunkilaisten turvallisuutta. Miten?
Elielin- ja Asema-aukion alueen kävely- ja pyöräilyreittien ja -yhteyksien selkiyttäminen ja taksiliikenteen uudelleenjärjesteleminen parantavat alueen turvallisuutta ja tekevät kävelystä ja pyöräilystä miellyttävämpää. Alueen suunnittelu tähtää siihen, että tila on jatkossa ohikulkupaikan sijaan entistä enemmän myös kohtaamispaikka, jossa ihmiset viihtyvät.
Mitkä tahot ovat hankkeen takana?
Hankkeen kehittäjänä toimii Elielinaukion kehitys Oy. Kokonaan suomalaisen kehitysyhtiön muodostavat alueen kiinteistönomistajat Ilmarinen, OP-Vuokratuotto, VR, SOK, Exilion sekä kiinteistökehittämiseen ja -sijoittamiseen erikoistunut Evata Partners. Hankkeen suunnittelutyö tapahtuu tiiviissä vuorovaikutuksessa kaavoittajan kanssa.
Aikataulu
Miten päätöksenteko asiassa etenee?
Alueen kaavoitustyö on käynnissä, jonka valmistuttua kaava siirtyy kaupunginvaltuuston käsittelyyn. Asemakaavaluonnos on tavoitteena asettaa nähtäville vuoden 2024 aikana ja asemakaavaehdotus vuoden 2025 aikana. Kaavoitustyön etenemistä voi seurata Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa kartta.hel.fi/suunnitelmat.
Alueen tulevaisuus
Meneekö Elielinaukio aivan tukkoon?
Elielinaukiolle tulee lisää tilaa, kun keskustan liikennejärjestelmäuudistuksen myötä alueen liikennejärjestelyt muuttuvat. Täydennysrakentaminen ja reittien selkiyttäminen parantaa alueen käytettävyyttä ja viihtyisyyttä erityisesti jalankulkijoiden näkökulmasta. Suunnittelussa etsitään ratkaisua kaupunkitilan kehittämiseksi sen aukioluonnetta vaarantamatta ja alueen luontaiset kulkureitit huomioiden. Hankkeen suunnitteluperiaatteissa edellytetään, että alueelle on suunniteltava tiiviin kävelykeskustarakenteen lisäksi avointa aukiotilaa. Asema-aukion tulee jatkossakin hahmottua saapumisaukiona koko kaupunkiin.
Kuinka pitkään rakennustyöt tulevat kestämään?
Rakentaminen tullee tapahtumaan vaiheittain, koska muun muassa alueen liikennejärjestelyt muuttuvat ja kaupungin keskeisen alueen toimivuus, kevyen liikenteen läpikulku ja ympäröivien kortteleiden huolto pitää turvata koko hankkeen ajan. Rakentamisaikataulu tarkentuu asemakaavoituksen jälkeen, kun tiedetään toteutettava hankekokonaisuus.
Siirtyvätkö bussit pois Elielinaukiolta?
Päätökset asiassa tekee HSL/Helsingin kaupunki, eikä hanke ota liikennejärjestelyihin kantaa. Alueen kehittämisen lähtökohtana kuitenkin on, että nykyinen Elielinaukion bussiliikenne saadaan sijoitettua mm. Kampin terminaaliin sekä osittain korvattua uusilla raitiotieyhteyksillä.
Miten jalankulkijat huomioidaan?
Yksi Helsingin keskeisistä kehityskohteista kävelykeskustan osalta on Rautatieaseman ympäristö, josta Asema- ja Elielinaukio käsittävät suuren osan. Kävelykeskustan kehittämisellä pyritään turvaamaan keskustan elinvoimaisuus ja luoda paremmat puitteet keskustassa oleskelulle, vilkkaalle kaupunkielämälle ja kaupunkitapahtumille sekä parantaa jalankulun turvallisuutta ja sujuvuutta.
Miten pyöräilijät huomioidaan?
Keskustan polkupyöräverkosto uudistuu ja paranee koko ajan ja Elielinaukio on sijainniltaan myös polkupyöräliikenteen kannalta erittäin keskeinen ja helposti saavutettava. Elielinaukion ympäristön pyöräverkko paranee rautatien alittavan pyöräilytunnelin ja uusien polkupyöräpysäköintipaikkojen myötä.
Miten autoilu ja pysäköinti järjestyy?
Aseman alueen liikennejärjestelyt tulevat muuttumaan ja moottoriajoneuvoliikenteen rooli alueella pienenee antaen tilaa kävely- ja pyöräilyolosuhteiden parantamiselle. Liikennesuunnittelu on kuitenkin kesken, joten tulevaisuudenkuva tarkentuu kaavoitusprosessin aikana.
Mihin taksit ja saattoliikenne siirtyvät?
Taksiliikenteen toiminta alueella täsmentyy liikennesuunnittelun myötä, mutta tavoitteena on, että taksiliikenne siirtyy Asema-aukiolta pois vapauttaen tilaa kävelylle ja pyöräilylle.